Scherp stellen

Home Private: Forums Techniek Scherp stellen

Viewing 13 reply threads
  • Author
      Participant

Bij de fotos van ons uitje naar kasteel Doorwerth zaten 6 foto’s  die niet scherp waren. Het was ook hier en daar een donker bos. Scherpte is een basis Voorwaarde voor fotografie, een foto wordt in feite onbruikbaar indien onscherp.

Dus hierbij nog enkele reminders om tot een scherpe foto te komen:

-gebruik sluiter tijden korter dan 1/30 sec (groothoek) en korter dan 1/60 sec (tele)

met stabilisatie op je lens/ inbody: kun je nog iets langer gaan. Anders gebruik een stevig statief met draadontspanner. Stabiliteitvoorziening in lens daarbij uitzetten !

-andere mogelijkheid om een voldoende sluitertijd te krijgen is om de iso waarde te verhogen, of misschien beter: zet hem maar op Auto-ISO. Hogere iso geeft wat meer ruis, maar dat is vaak wel weg te werken achteraf.

-controleer je foto op scherpte op de ingezoomde foto op het lcd scherm, niet scherp ? Dan ben je nog ter plaatse en kun je de foto misschien over doen. Maak sowieso een paar fotos van je onderwerp, meer kans op scherpe exemplaren. Het Autofocus systeem op je camera is ook niet heilig.

-als je specifieke onderdelen in je foto scherp wil hebben, gebruik dan een enkel scherpstelpunt.

Participant

Toevoeging:

Nogal wat lenzen bereiken hun optimale scherpte pas bij een diafragma F5.6 of f8.0, vooral in de hoeken van je foto. Ook krijg je dan meer scherptediepte daarbij, als dat gewenst is tenminste.

Participant

Je opmerking dat een foto in feite onbruikbaar is als deze onscherp is daar ben ik het niet zomaar mee eens.

ik zie ook regelmatig  foto’s waarbij juist de onscherpte bewust is toegepast met naar mijn mening prachtige resultaten.

Het creatieve aspect vind ik minstens zo zwaar wegen dan de technische aspecten. Zelfs per ongeluk  “mislukte” foto’s kunnen zomaar toch juweeltjes zijn.

Participant

Hans,

Natuurlijk als onscherpte bewust wordt toegepast, of ook als onscherpte toevallig een mooi speciaal effect oplevert, prima, kan dit toch mooie fotos opleveren.

Ik had het dan ook meer over de onscherpe fotos die in feite scherp bedoeld waren, en waarvoor verder geen speciale reden in de foto te ontdekken is, voor de onscherpte.

Participant

By the way, mijn laatste bericht gaat over onbewust gemaakte onscherpe fotos in het algemeen.

Participant

Hoi Louis,

Mooi, dan zitten we op één lijn 🙂

Participant

Er is nog iets wat niet bedoelde onscherpte in je foto kan veroorzaken, dat is zg “front- of backfocus”.

Het gaat dan om een subtiel uit focus zijn van je lens. Heb je soms niet zo snel in gaten. Is te controleren. Komt toch regelmatig voor blijkbaar.

Dit is soms incamera of in de lens met microadjustment bij te stellen.

Anders camera met lens naar een servicestation brengen.

Participant

1/80 sec. f/5 70 mm, ISO800

Als ik inzoom zie ik dat de foto niet helemaal scherp is (inzoomen op foto’s op forum is wellicht wat lastig). Ik heb niet bewogen volgens mij. En punt scherpstelling gebruikt, dus daar kan het ook niet aan liggen. ISO800 zou slechts ruis moeten geven.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Participant

De scherpte is behoorlijk gelijkmatig over de foto.

De foto is ook weer niet erg onscherp, Is f5 bij 70 mm soms je grootste of bijna grootste diagframa van de lens?

De grootste lensopening is nogal eens de minst scherpe. Een paar stops erbij geeft vaak meer scherpte. Een keer uit proberen op een hetzelfde onderwerp (op statief, dan weet je zeker dat het geen bewegingsontscherpte is).

Het kan ook zijn dat je net op het randje van de minimaal benodigde afstand van de lens naar het onderwerp zat. Dan krijg je ook geen goede scherpte.

Participant

Rene,

of misschien toch een beetje front-focus van de lens.

Participant

Je kunt de foto wel inzoomen door op de rechter muisknop te drukken en “open image in new tab” te klikken. Tenminste zo werkt het op mijn mac.

Er zit wel een scherp punt in de foto namelijk de onderste rand van de bovenste paddenstoel.

F5.0 bij een 70 mm objectief geeft geen al te grote scherptediepte, zeker niet op korte afstand. Waarop heb je scherpgesteld?

Het is ook geen bewegingsonscherpte.

Zou inderdaad kunnen dat je ietwat last van front of back focus hebt. Ik weet niet of jouw camera dit kan corrigeren. Welke camera heb je?

Participant

Ik heb nog even op de dof app gekeken. Stel je staat een meter van het onderwerp dan geeft een 70 mm met F 5.0 een scherptediepte van slechts 5 mm. Je moet dan ook heel nauwkeurig scherpstellen om zeker te zijn dat hetgene wat je scherp wilt ook scherp krijgt. Bij F 11 heb je 1 cm scherptediepte op 1 meter afstand.
      de app heet TrueDoF-intro op de iPhone, soms wel handig.

Participant

Foutje, bij F 11 is het 10 cm.

Participant

dank jullie wel Louis en Hans. Ik zal eens gaan experimenteren met de afstand tot het voorwerp. Daar zou het idd mee te maken kunnen hebben.  Dit gebeurt me vaker, vandaar dat ik de vraag maar eens stelde aan mijn deskundige Shootergenoten ;-). Front en back focus zijn nieuwe begrippen voor mij. Zal eens e.e.a. opzoeken. Ik had scherp gesteld op de bovenste zwam en heb een Sony alpha 55 camera.

P.S. inzoomen via rechter muisknop in paart tabblad werkt idd goed!

Viewing 13 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.