ISO variante cameras

Home Private: Forums Apparatuur ISO variante cameras

Viewing 5 reply threads
  • Author
      Participant

ISO variantie

Dit is een topic over ruis bij lage ISO-waarden, in donkere fotodelen.

Een aantal Canon fotocamera’s heeft dit, waaronder de Canon 550d.

zie bijgaande uitleg via deze link, over dit verschijnsel:

https://zoom.nl/artikel/cursussen/23636-iso—invariantie.html

Zoom ook eens in op de (wat opgelichte) schaduwpartijen van mijn bijgaande foto (iso100), daar zie je nogal agressieve vertikale streepvorming. Dit is in nabewerking niet te verwijderen, anders als gewone ruis. Deze strepen heb ik niet in soortgelijke fotos bij Iso 1600 en hoger.

Participant

Participant

Hoi Louis,

Proficiat, je bent de eerste met een topic, en wat voor een 🙂

ik zie inderdaad de strepen.

De Canon 550D is wel een behoorlijk gedateerde camera, zonder daar verder een negatief oordeel over te geven. Het heeft echter wel zijn beperkingen.

De modernere camera’s hebben door verbeterde sensortechnologie meer speelruimte tussen de hoge lichten en diepe schaduwen.

Je kunt ook met lichtmeting er voor kiezen meer op de schaduwen te meten en te belichten waardoor je waarschijnlijk meer detail en minder ruisvorming krijgt in het beeld.

In jou geval een opname gemeten op de donkere partijen, en een foto gemaakt op de lucht en deze samenvoegen in bv photoshop.

Als je bijvoorbeeld een interieur fotografeert en een statief gebruikt kun je ook meerdere opnamen met meerdere belichtingen maken. Een geconcentreerd op de schaduwen, een op de middenpartijen en een op de hogel lichten.

Daarna in Photoshop bijvoorbeeld de beelden samenvoegen. Je krijgt dan een uiteindelijke foto met een groter bereik.

Er zijn ook andere technieken zoals HDR, als dit goed wordt toegepast, kun je ook heel mooie resultaten bereiken, maar vaak zie je toch dat het effect te ver doorschiet en een minder natuurlijk resultaat levert.

Louis,

Het artikel in zoom vind ik erg interessant en ik heb zin om de test ook met mijn eigen camera uit te voeren. Dit lijkt me leuk voor een regenachtige zondagmiddag. Ik ken dit fenomeen niet en ben er altijd vanuit gegaan dat je het beste de laagste ISO kunt gebruiken.

Henk-Jan BanningHenk-Jan Banning
      Participant

Hoi
      Het probleem wat Louis heeft heb ik ook met de Canon 5D mk 2
      Als ik probeer kleur te krijgen ik gitzwarte stukken
      Als je dit weet , moet je of
      1
      HDR doen,feitelijk is het dynamisch bereik van de foto te groot,
      De foto’s samenvoegen in Photoshop gaven goed resultaat , had ik in Lightroom nog nooit.
      Daar had ik altijd de door Hans genoemde neppe foto’s.
      Op zich wel heel vreemd
      2
      Of genoegen nemen dat afhankelijk van de belichting gedeeltes zwart of uitgebeten zijn

Voor kwaliteit foto’s zou je proef kunnen doen met hogere iso’s , maar dan heb je nog een variabele erbij
      En het blijft behelpen als je het allermaximale wilt halen uit je dynamisch bereik
      Vgl alle slimme trucs die smartphones doen om bijv foto’s in het donker te maken
      Ik blijf voorlopig hdr-en

Participant

Hdr foto’s nemen is een goede methode, heb dit al een aantal malen prima kunnen toepassen. Ik heb daarvoor het programma Aurora HDR 2019. Werkt prima, zolang je de standaard setting daarbij aanhoud. Bij andere presets die beschikking staan in het programma, krijg je ook hier al snel een niet realistische foto. Ben ik geen fan van.

Aurora HDR 2019 werkt beter dan hdr in Lightroom, bij de laatste krijg je nauwelijks meer belichtingsspeelruimte, maar vaak wel ongewenste artefacten in de foto.

Viewing 5 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.